«Άκρως επικίνδυνη έως και απαγορευτική» κρίθηκε η μετακίνηση» του Εφήβου των Αντικυθήρων, καθώς το αρχαίο μπρούντζινο άγαλμα φέρει πολλ...
«Άκρως επικίνδυνη έως και απαγορευτική» κρίθηκε η μετακίνηση» του Εφήβου των Αντικυθήρων, καθώς το αρχαίο μπρούντζινο άγαλμα φέρει πολλά τραύματα |
Τα σπλάχνα του είναι γεμάτα λιωμένο μολύβι και μέταλλο. Αυτήν τη γνώση μάς έδωσε η ενδοσκόπηση του Εφήβου των Αντικυθήρων με μικροκάμερα.
Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο εξέφρασε την αντίθεσή του για αποστολή του μπρούντζινου αρχαίου αγάλματος στη Βασιλεία της Ελβετίας, όπου θα γίνει τον Σεπτέμβριο έκθεση για το ναυάγιο των Αντικυθήρων. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ομόφωνα συμφώνησε.
Η μικροκάμερα εισήλθε στο άγαλμα από την οπή στην κορυφή της κεφαλής έως το ύψος των 1,38 μ., περίπου δηλαδή έως το μέσον των μηρών. Διαπιστώθηκε πως αρχαία θραύσματα του αγάλματος έχουν προσαρμοσθεί σε σύγχρονες μεταλλικές πλάκες κράματος χαλκού, οι οποίες συμπληρώνουν τα κενά, με τη χρήση μεταλλικών ράβδων με σπειρώματα και παξιμαδιών. Σε μία περίπτωση διαπιστώθηκε η προσαρμογή να έχει γίνει με σύγχρονο χάλκινο σύρμα και σε μία άλλη υπάρχει φύλλο μολύβδου μεταξύ ενός παξιμαδιού και μιας σύγχρονης πλάκας.
Είναι εμφανείς δύο σύγχρονες, χάλκινες κατακόρυφες ράβδοι ορθογώνιου σχήματος και μικρού πάχους, οι οποίες μάλλον ξεκινούν από το ύψος των ώμων. Σε ύψος περίπου 1,38 μ. από την κορυφή της κεφαλής, δηλαδή στο μέσον περίπου των μηρών, παρατηρείται στο ένα σκέλος του αγάλματος σύγχρονη εγκάρσια πλάκα από κράμα χαλκού και τηγμένος μόλυβδος, και στο άλλο σύγχρονη ράβδος από κράμα χαλκού, σχήματος Η σε τομή.
Κατά τόπους υπάρχει τηγμένος μόλυβδος, ο οποίος φαίνεται να χρησιμοποιήθηκε ως συνδετικό υλικό. Οι σύγχρονες προσθήκες, που στην πλειονότητά τους έρχονται σε επαφή με τα αρχαία θραύσματα, «είναι δυνατόν να υποστούν διαφορετικές μηχανικές καταπονήσεις από ό,τι τα αρχαία, λόγω του διαφορετικού υλικού κατασκευής αλλά και της διαφορετικής ηλικίας αυτών, σε περίπτωση μετακίνησης, με αποτέλεσμα τα αρχαία τμήματα να υποστούν παραμόρφωση ή και θραύση» σημειώνει το ΕΑΜ. Ως εκ τούτου, θεωρήθηκε «άκρως επικίνδυνη έως και απαγορευτική η όποια μετακίνηση».
«Άγγιγμα»
Τις μέρες αυτές στο καφέ του ΕΑΜ λειτουργεί μέχρι 20 Ιουλίου έκθεση των μαθητών Β' τάξης του 24ου Γυμνασίου Αθηνών με θέμα τα Αντικύθηρα, αποτέλεσμα συμμετοχής σε πρόγραμμα του μουσείου. Η έκθεση «Άγγιγμα» περιλαμβάνει 37 έργα με μελάνι και μολύβι με γραφή διακοσμητική, τα οποία δημιούργησαν οι μαθητές με την υποστήριξη της καθηγήτριας εικαστικών Ζωής Βισβάρδη. Παίρνοντας έμπνευση από το χέρι του Εφήβου των Αντικυθήρων, χέρια εφηβικά κρατούν τρυφερά και αναδεικνύουν αριστουργήματα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Με συμβολικό τρόπο οι μαθητές υπενθυμίζουν με ευαισθησία την ανάγκη για αρμονία αλλά και δικαιοσύνη, συνεισφέροντας με τον τρόπο τους στον αγώνα για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, αλλά και όλων των παράνομα εξαχθέντων αρχαιοτήτων, στη χώρα που τα γέννησε.
Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια