Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Η γιαννιώτικη τέχνη βρήκε στέγη στο κάστρο

Στο ισόγειο του κάστρου των Ιωαννίνων αναπτύσσεται η ενότητα που αναφέρεται στην ιστορία και την τεχνολογία της αργυροχοΐας στην Ήπειρο, ...

Η γιαννιώτικη τέχνη βρήκε στέγη στο κάστρο
Στο ισόγειο του κάστρου των Ιωαννίνων αναπτύσσεται η ενότητα που αναφέρεται στην ιστορία και την τεχνολογία της αργυροχοΐας στην Ήπειρο, ενώ στον πάνω όροφο εκτίθεται μια μεγάλη συλλογή με αργυρά αντικείμενα, που δείχνουν την εξέλιξη της τέχνης της επεξεργασίας του ασημιού αλλά και την τεχνοτροπία παραγωγής κοσμημάτων
Η τέχνη της αργυροχοΐας από τον 15ο αιώνα μέχρι σήμερα, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα Γιάννενα και την Ήπειρο γενικότερα, με αρκετές αναφορές και στο απώτερο παρελθόν, ξεδιπλώνεται στο ολοκαίνουργιο Μουσείο Αργυροτεχνίας, που βρίσκεται στον δυτικό προμαχώνα της ακρόπολης του Ιτς Καλέ.

Το υπουργείο Πολιτισμού παραχώρησε τα δύο επίπεδα του δυτικού Προμαχώνα και το κτίσμα των παλιών μαγειρείων -χρονολογούνται από την περίοδο της όψιμης τουρκοκρατίας, μετά τα 1700- συνολικής έκτασης 700 τ.μ. στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς και το νέο μουσείο είναι έτοιμο, ενώ τα εγκαίνιά του προγραμματίζονται για τον Σεπτέμβριο.

Στο ισόγειο αναπτύσσεται η ενότητα που αναφέρεται στην ιστορία και την τεχνολογία της αργυροχοΐας στην Ήπειρο, ενώ στον πάνω όροφο εκτίθεται μια μεγάλη συλλογή με αργυρά αντικείμενα που δείχνουν την εξέλιξη της τέχνης της επεξεργασίας του ασημιού αλλά και την τεχνοτροπία παραγωγής κοσμημάτων. «Το Μουσείο Αργυροτεχνίας θα έχει μια μόνιμη έκθεση της τέχνης που είναι ταυτισμένη με τα Γιάννενα και μαζί με το Κέντρο Παραδοσιακής Βιοτεχνίας Ιωαννίνων (ΚΕΠΑΒΙ), που βρίσκεται στις όχθες της λίμνης και αποτελεί ένα ζωντανό εργαστήριο, θα δίνουν στους επισκέπτες μια πολύ καλή εικόνα για το τι σημαίνει η αργυροτεχνία για την πόλη μας», λέει στο «Έθνος» ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Ιωαννίνων και αντιπρόεδρος του ΚΕΠΑΒΙ, Νίκος Γκόλας.

Το νέο μουσείο, που βρίσκεται στο Κάστρο των Ιωαννίνων, αποκαλύπτει επίσης το κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο στο οποίο αναπτύχθηκαν τα τοπικά εργαστήρια καθώς και την ιδιαίτερη πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής.

Τα γιαννιώτικα ασημικά και είδη λαϊκής τέχνης, πραγματικά αριστουργήματα, είναι γνωστά σε ολόκληρη την Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έμπειροι τεχνίτες δουλεύουν με μεράκι και μαστοριά το ασήμι ήδη από τους βυζαντινούς χρόνους και ανέπτυξαν σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα σε ολόκληρη την Ευρώπη και στη Ρωσία. Το κέλυφος των κτιρίων, κατασκευή της όψιμης τουρκοκρατίας, διαμορφώθηκε κατάλληλα και η μόνιμη έκθεση υπακούει στους κανόνες της σύγχρονης μουσειολογίας.

«Εκτός από τη μόνιμη έκθεση, θα υπάρχει και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, που θα φιλοξενεί συνεχώς εκδηλώσεις, σχετικές με την επεξεργασία του ασημιού και την ιστορία της τέχνης», μας είπε ο κ. Γκόλας. Σύμφωνα με τη μελέτη, στο ισόγειο αναπτύσσεται η ενότητά της που αφορά στην τεχνολογία και στην ιστορία της αργυροχοΐας στην Ήπειρο.

Στην άνω στάθμη του προμαχώνα εκτίθεται η συλλογή αργυρών αντικειμένων, σκευών και κοσμημάτων, με τελική αναφορά στη σύγχρονη αργυροχοΐα των Ιωαννίνων, ενώ η πορεία της επίσκεψης ολοκληρώνεται στην αίθουσα των παλιών μαγειρείων, όπου διαμορφώθηκε η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων για διαλέξεις, μικρές περιοδικές εκθέσεις, εργαστήρια για εκπαιδευτικά προγράμματα, πωλητήριο και καφετέρια.

Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και ο συνολικός προϋπολογισμός του ανήλθε στα 7,1 εκατ. ευρώ, ενώ το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς εκτιμά, με βάση και την εμπειρία του από άλλα θεματικά μουσεία της χώρας, ότι θα δέχεται κάθε χρόνο πάνω από 60.000 επισκέπτες, δίνοντας ώθηση στον τουρισμό και στην επιχειρηματικότητα της πόλης.

Η τέχνη της αργυροχοΐας ξεκινά στα Γιάννενα τον 15ο αιώνα, από την εποχή ακόμη του Δεσποτάτου της Ηπείρου και επεκτείνεται σταδιακά σε όλη την Ήπειρο, ωστόσο η πόλη των Ιωαννίνων αναδεικνύεται σε κέντρο παραγωγής αργυρών ειδών και ειδών λαϊκής τέχνης από ασήμι τον 18ο και 19ο αιώνα και καθίσταται ένα από τα μεγαλύτερα καλλιτεχνικά κέντρα των Βαλκανίων.

Η γιαννιώτικη αργυροχοΐα εκφράζεται από ιδιαίτερες τεχνικές κατασκευής, όπως το σφυρήλατο, το φουσκωτό ή σκαλιστό, το συρματερό ή φελιγκράν και το σαβάτι, τεχνικές που από τα Γιάννενα κατέκτησαν όλη τη χώρα και τη γύρω περιοχή.

Αλλά και σήμερα εκατοντάδες εργαστήρια αργυροχοΐας συνεχίζουν την παράδοση αιώνων, δημιουργώντας χειροποίητα προϊόντα καλλιτεχνικής τελειότητας και μοναδικού γούστου.


Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια