Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Η αιώρηση μιας Κόρης 565 κιλών

Παρακολουθήσαμε τη διαδικασία μεταφοράς της Κόρης της Θήρας από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο Μουσείο Ακρόπολης, πριν από την επιστροφή σ...

Η αιώρηση μιας Κόρης 565 κιλών

Παρακολουθήσαμε τη διαδικασία μεταφοράς της Κόρης της Θήρας από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο Μουσείο Ακρόπολης, πριν από την επιστροφή στον τόπο της.

Βράδυ Κυριακής. Από τη μισάνοιχτη πόρτα του Μεγάρου Σταθάτου διακρίνεται να στέκεται μόνη. Λίγες ώρες πριν, οι τελευταίοι επισκέπτες της περιοδικής έκθεσης «Κυκλαδίτισσες» στέκονταν εκστατικοί μπροστά της και θαύμαζαν τη λυγερή κορμοστασιά της σκαλισμένη στο ναξιακό μάρμαρο. Αρκετοί εξ αυτών είχαν έρθει επί τούτου για να τη γνωρίσουν, καθώς ήταν η πρώτη της εμφάνιση εντός Ελλάδος από τότε που ανακαλύφθηκε, το 2000, σε σωστική ανασκαφή, στη Θήρα.

Τώρα, όμως, γύρω από την κολοσσική Κόρη της Θήρας βρίσκονται τρεις σειρές με 11 ξύλινες παλέτες η καθεμία και εξειδικευμένοι εργάτες την περιτριγυρίζουν αναζητώντας το σημείο της βάσης της που δεν έχει ενίσχυση.


Η αιώρηση μιας Κόρης 565 κιλών

Στις 21.58 την ησυχία διαλύει το πρώτο χτύπημα από τον ματρακά. Ο λοστός ακολουθεί. Η βάση διαλύεται. Η άμμος που βρισκόταν γύρω από τα πόδια της Κόρης – για αισθητικούς λόγους – σκορπίζεται στο αίθριο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Και η μεταλλική βάση με τις ρόδες που κρυβόταν κάτω από τις ίνες του ξύλου αποκαλύπτεται.

Εκείνη, ακίνητη και σιωπηλή, δεν μοιάζει να κουβαλά το βάρος των 28 αιώνων της ηλικίας της. Περιμένει υπομονετικά οι έμπειροι άνδρες που την περιβάλλουν, υπό το άγρυπνο βλέμμα του προϊσταμένου του τμήματος Συντήρησης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, Γιάννη Σταϊκόπουλου, να μετακινήσουν τις ξύλινες παλέτες και να τις μετατρέψουν σε ασφαλή βάση για τη γερανογέφυρα που πρόκειται να στήσουν για τη μεταφορά της. Την «ντύνουν» με έναν «κορσέ» και μια «φούστα» από ειδική μη υφασμένη μεμβράνη πολυαιθυλενίου και τη δένουν με πράσινους ιμάντες που έχουν συνδεθεί ήδη με τη γερανογέφυρα που θα τη σηκώσει.

Μιάμιση ώρα αργότερα – στις 23.25 ακριβώς – οι πρώτες βίδες της μεταλλικής βάσης που την κρατούσε όρθια ως τώρα βγαίνουν. Ψύχραιμοι, αλλά με αγωνία στο βλέμμα, δεν την αφήνουν από τα μάτια τους, ο επιστημονικός διευθυντής του ΜΚΤ και συνεπιμελητής της έκθεσης Παναγιώτης Ιωσήφ (μαζί με τον έφορο Αρχαιοτήτων Κυκλάδων του ΥΠΠΟ Δημήτρη Αθανασούλη και τον επίσης επιστημονικό διευθυντή του ΜΚΤ, Ιωάννη Φάππα) και η αρχαιολόγος της Εφορείας Κυκλάδων, Μαρία Κουτσουμπού. Η Κόρη της Θήρας απελευθερώνεται από τον μεταλλικό δακτύλιο με τα τέσσερα ακτινωτά πόδια. Και ετοιμάζεται να «περπατήσει» ως τα εργαστήρια συντήρησης του Μουσείου Ακρόπολης, ώστε να τοποθετηθεί στη νέα ειδικά για εκείνη σχεδιασμένη βάση από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και πάνω στην οποία θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας την Παρασκευή.


Η αιώρηση μιας Κόρης 565 κιλών

Στον αέρα

Οταν και η τελευταία βίδα απομακρυνθεί, η ύψους 2,48 μ. και βάρους 565 κιλών Κόρη θα βρεθεί στον αέρα. Στην αρχή όρθια. Εν συνεχεία θα στραφεί με χειρουργικές κινήσεις σε ύπτια θέση. Και 35 λεπτά αργότερα να ξαπλώσει στο κιβώτιο μεταφοράς που έχει φτιαχτεί ειδικά για εκείνη. Τέσσερις διαφορετικές στρώσεις μονωτικών και προστατευτικών υλικών – ακόμη και η εξωτερική βαφή είναι αντιπυρική και μπορεί να διατηρήσει το γλυπτό άφθαρτο για λίγες ώρες αν βρεθεί εν μέσω φωτιάς – έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του, ενώ ένα ειδικό φιλμ έχει τοποθετηθεί στη βάση του – δοκιμασμένο στη μεταφορά φαρμάκων – ώστε να διατηρείται σταθερή η θερμοκρασία στο εσωτερικό του. Πατάει δε πάνω σε οκτώ «λουκουμάδες» που συνθέτουν ένα αντικραδασμικό σύστημα με κενά αέρος και ισάριθμα αμορτισέρ, ώστε να εκμηδενιστεί η πιθανότητα να υποστεί η πολύτιμη Κόρη κάποια φθορά κατά τη μετακίνησή της, σύμφωνα με τον προϊστάμενο του συνεργείου που έχει αναλάβει το έργο της μεταφοράς, Γιάννη Γιαννακόπουλο.


Η αιώρηση μιας Κόρης 565 κιλών

Οι αρχαιολόγοι κάνουν τον τελικό έλεγχο. Η συνοδευτική πινακίδα – διαβατήριο του γλυπτού – τοποθετείται στο εξωτερικό του κιβωτίου και σφραγίζεται προσεκτικά. Δεμένο με νέους ιμάντες οδηγείται στο πλαϊνό παράθυρο του Μεγάρου Σταθάτου. Το περίτεχνο λευκό κάγκελο έχει απομακρυνθεί. Και η Κόρη θα «πετάξει» για μια ακόμη φορά πάνω από την οδό Ηροδότου μέχρι να μπει στο φορτηγό που θα τη μεταφέρει στο Μουσείο Ακρόπολης για να στηθεί αυτή τη φορά όρθια χωρίς δεσμά. Το ρολόι δείχνει 1.05. Το φορτηγό ξεκινά. Και μόνο η σπασμένη βάση και οι αιωρούμενες αλυσίδες της γερανογέφυρας στο άδειο πλέον αίθριο θυμίζουν τι συνέβη τις τρεις προηγούμενες ώρες.


Πηγή: Μ. Αδαμοπούλου, Τα Νέα


Δεν υπάρχουν σχόλια