Οι «Πολεμιστές του Ριάτσε» έγιναν γκέι είδωλα εξαιτίας της προκλητικής φωτογράφησης του Ζεράλντ Μπρουνό, που δηλώνει «μαθητής του Γουόρχο...
Οι «Πολεμιστές του Ριάτσε» έγιναν γκέι είδωλα εξαιτίας της προκλητικής φωτογράφησης του Ζεράλντ Μπρουνό, που δηλώνει «μαθητής του Γουόρχολ» |
Έχασαν την ασπίδα και το δόρυ τους, αλλά αυτό δεν τους έκανε λιγότερο πολεμιστές. Όμως ξαφνικά, ένας φωτογράφος αποφάσισε να τους προσθέσει μποά (φτερωτή γιρλάντα σαν διακοσμητικό κασκόλ) και μάλιστα χρώματος φούξια, λεοπάρ τάνγκα και νυφικά πέπλα.
Δυστυχώς, τα αρχαία ελληνικά «χάλκινα αγάλματα του Ριάτσε», όπως έχει επικρατήσει να λέγονται, δεν έχουν φωνή να διαμαρτυρηθούν. Ευτυχώς όμως, υπάρχει ακόμη κοινός νους.
Έτσι, όχι μόνο οι αρχαιολόγοι αλλά και ολόκληρη η Ιταλία χαλάει τον κόσμο γι' αυτό το σκάνδαλο, το οποίο έγινε τον Φεβρουάριο αλλά αποκαλύφθηκε μόλις προχθές. Οι λεγόμενοι «πολεμιστές του Ριάτσε» είναι δύο χάλκινα αγάλματα της κλασικής εποχής με προέλευση από το Άργος. Δημιουργήθηκαν από χέρι ή εργαστήριο μεγάλου γλύπτη, πιθανώς του Φειδία ή του Πολυκλείτου, και μεταφέρονταν προς τη Ρώμη μετά την κατάκτηση της Ελλάδας. Κάποιοι επιστήμονες λένε ότι ίσως παριστούν τον Μιλτιάδη και τον Θεμιστοκλή. Το βέβαιο είναι ότι επρόκειτο για πολεμιστές οι οποίοι βρέθηκαν στον βυθό της θάλασσας όταν το πλοίο που τους μετέφερε ναυάγησε. Προφανώς εκεί έχασαν τις ασπίδες και τα δόρατα ή τις σφεντόνες που κρατούσαν. Ο ένας έχει ακόμα το πολεμικό του κράνος. Αυτοί λοιπόν οι λεβέντες θεωρήθηκαν αναλώσιμοι από τον Γάλλο φωτογράφο Ζεράλντ Μπρουνό, ο οποίος δηλώνει μαθητής του Γουόρχολ. Θέλησε να στείλει «ένα μήνυμα ανανέωσης και να φανερώσει ότι μάχεται τις προκαταλήψεις», μετατρέποντάς τους σε ποπ άρτ και γκέι είδωλα.
Αν οι φωτογραφίες δεν έβγαιναν στον διαδικτυακό τόπο Dagospia της Ιταλίας, όλοι θα αγνοούσαν το περιστατικό. Η έφορος αρχαιοτήτων της Καλαβρίας απαντά ότι «πρόκειται για σαφές ολίσθημα» και προσθέτει ότι ουδείς έδωσε ποτέ την απαιτούμενη επίσημη άδεια στον Γάλλο φωτογράφο. Το μουσείο χαρακτήρισε φρικτές τις φωτογραφίες, ενώ πολιτικός της περιοχής ζήτησε δικαστική έρευνα. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Ρέτζιο στην Καλαβρία στεγάζει τα δύο αγάλματα που χρονολογούνται στον 5ο π.Χ. αιώνα καθώς ανελκύσθηκαν στα ανοιχτά του τοπικού κόλπου. Πρόσφατα έγινε δημόσια συζήτηση για το αν τα αγάλματα θα έπρεπε να παραμείνουν στο αξίας 32 εκατ. ευρώ μουσείο όπου έχουν χαμηλή επισκεψιμότητα ή αν θα έπρεπε να μεταφερθούν στη Διεθνή Έκθεση του Μιλάνου (EXPO).
Πηγή: Α. Κώττη, Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια