Δευτέρα, 4 Ιουλίου 2016

Ένας λαθραίος αττικός αμφορέας σε δημοπρασία στο Λονδίνο

 Ένας λαθραίος αττικός αμφορέας σε δημοπρασία στο Λονδίνο

Ένας μελανόμορφος αμφορέας που αποδίδεται μάλιστα σε «επώνυμο» ζωγράφο της αρχαιότητας, τον ζωγράφο του Bucci και για τον οποίο έχουμε τεκμήρια πως υπήρξε αντικείμενο αρχαιοκαπηλίας, πρόκειται να δημοπρατηθεί την ερχόμενη Τετάρτη, 6 Ιουλίου στους Christies’ του Λονδίνου. 

Ο αρχαίος αμφορέας έχει ταυτοποιηθεί από τον δρα Χρήστο Τσιρογιάννη, αρχαιολόγο - ερευνητή του Πανεπιστημίου του Cambridge, που έχει ειδοποιήσει και την ελληνική Διεύθυνση Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας της ΕΛΑΣ. Μένει να δούμε αν η χώρα μας, δια του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, θα αναλάβει τη δράση που απαιτείται.

Ο δρ. Τσιρογιάννης ταύτισε τον εν λόγω αμφορέα, που έχει τον αριθμό 52 στον κατάλογο της δημοπρασίας «με φωτογραφίες που είχαν βρεθεί κατά τη διάρκεια έρευνας της υπηρεσίας σας σε οικία στον Καραβόμυλο Φθιώτιδος, στις 31/1/2007, οικία που ανήκει σε στενά συγγενικά πρόσωπα της Φρίντα Τσάκος».

«Κατά την εν λόγω έρευνα συνέδραμα την υπηρεσία σας ως αρχαιολόγος», συνεχίζει ο κ. Τσιρογιάννης. «Εκτός από τις δεκάδες αρχαιότητες που είχαν βρεθεί και κατασχεθεί, είχε επίσης προσωρινώς κατασχεθεί και φωτογραφικό υλικό που απεικόνιζε αρχαιολογικής αξίας αντικείμενα που δεν βρέθηκαν κατά την έρευνα. Η ανάμειξη της Τσάκος στη διακίνηση αυτού του αμφορέα δεν αναφέρεται στο ιστορικό συλλογής που παραθέτουν οι Christie's».

Ο ερευνητής έχει επισυνάψει τη φωτογραφία που απεικονίζει τη μία πλευρά του αμφορέα, καθώς και δεύτερη, που εικονίζει Έλληνα, στενό συγγενικό πρόσωπο της Τσάκος, και στο βάθος τον συγκεκριμένο αμφορέα. Ετοιμάζεται, δε, να ενημερώσει την Interpol και το αρμόδιο τμήμα της Scotland Yard, όπως κάνει συνήθως σχετικά με αρχαιότητες που ταυτίζει και που πρόκειται να δημοπρατηθούν στο Λονδίνο.

Ο αμφορέας

Ο μελανόμορφος αμφορέας κατασκευάστηκε περί το 540 - 530 π.Χ. από αττικό εργαστήριο, δεν γνωρίζουμε όμως πού βρέθηκε, αν δηλαδή είχε παραμείνει σε ελληνικό έδαφος ή είχε μεταφερθεί στην Ιταλία. Αυτό δεν αλλάζει τα δεδομένα, ότι υπήρξε προϊόν λαθρανασκαφής και αρχαιοκαπηλίας, και άρα πρέπει να αποσυρθεί από τη δημοπρασία.


 Ένας λαθραίος αττικός αμφορέας σε δημοπρασία στο Λονδίνο

Η μπροστινή πλευρά του αγγείου εικονίζει έναν γενειοφόρο πολεμιστή να φορά κοντό χιτώνα και περικνημίδες και έναν ακόλουθο να στέκεται μπροστά του, με χιτώνα και περικνημίδες επίσης, που φορά επίσης ένα ψηλό, μυτερό καπέλο, με στριφτά πτερύγια στα αυτιά που φέρει στρογγυλή ασπίδα, φαρέτρα και τόξο στον αριστερό ώμο του και κρατά μια οινοχόη και μια φιάλη (πιάτο).

Στην οπίσθια όψη εικονίζεται έφιππος με κοντό χιτώνα, ο οποίος κρατά δόρυ στο αριστερό χέρι του. Διακοσμητικές σειρές με άνθη λωτού και μαίανδροι καθώς και διπλές σειρές ανθεμίων, συμπληρώνουν τη διακόσμηση του αμφορέα. Το ύψος του είναι 35 εκατοστά. Η τιμή εκκίνησης έχει οριστεί στις 15 έως 25 χιλιάδες στερλίνες. Ως προέλευση του αγγείου αναφέρεται η αγορά τέχνης του Λος Αντζελες, πριν από το 1996 και ιδιωτική συλλογή στο Ηνωμένο Βασίλειο, χωρίς χρονολογία.

Ο... βίος και η πολιτεία της Φρίντας Τσάκος και το «Ευαγγέλιο του Ιούδα»

Στις 31 Ιανουαρίου 2007 στη Φθιώτιδα είχαν κατασχεθεί δεκάδες αρχαία και κάποιες φωτογραφίες, ανάμεσα στις οποίες και οι δύο με τον συγκεκριμένο αμφορέα. Δεν είναι γνωστό αν η υπόθεση έφτασε στα ελληνικά δικαστήρια και αν εκδικάστηκε. Η Φρίντα Τσάκος, φίλη του Χρήστου Μιχαηλίδη, του Ρόμπιν Σάιμς και άλλων αρχαιοκαπήλων, είχε συλληφθεί αργότερα στην Κύπρο και είχε ανακριθεί από Ιταλούς, για άλλη υπόθεση, ενός αγάλματος Αφροδίτης. Ενώ δικαστήριο είχε διατάξει να επιστραφεί στην Ιταλία, εκείνη έστειλε πλαστό αντίγραφό του! Είχε κατηγορηθεί και για άλλες υποθέσεις, ανάμεσα στις οποίες και το περιβόητο «Ευαγγέλιο του Ιούδα». Είχε αγοράσει το χειρόγραφο, πούλησε τα δικαιώματα στο National Geographic και, αν και είχε δηλώσει δια του δικηγόρου της ότι θα το επιστρέψει στην Αίγυπτο, από όπου είχε λαθραία βγει, δεν το έκανε ποτέ.

Το χειρόγραφο του λεγομένου Ευαγγελίου του Ιούδα ανακαλύφθηκε περίπου στη μέση της δεκαετίας του 70 από κάποιον χωρικό σε μια σπηλιά της ερήμου, 150 χλμ νότια του Καΐρου. Ήταν τυλιγμένο σε δέρμα και μέσα σε πέτρινο κουτί, και αυτό, μαζί με την έλλειψη υγρασίας, επέτρεψαν τη διατήρηση του παπύρου για 1.700 χρόνια. Το κουτί δόθηκε σε έναν Αιγύπτιο κοσμηματοπώλη ονόματι Χάνα, ο οποίος άρχισε να κυκλοφορεί τον πάπυρο στην αγορά. Ο πάπυρος έφτασε στα χέρια της Φρίντα Τσάκος, η οποία πλήρωσε 300.000 δολάρια, αντί δεκαπλάσιου ποσού που είχε ζητήσει ο Χάνα.

Το Πανεπιστήμιο του Γέιλ αρνείται να το αγοράσει για ηθικούς λόγους και η Τσάκος απευθύνθηκε στον Αμερικανό έμπορο χειρογράφων, Μπρους Φερίνι, ο οποίος το παίρνει, αντί 2,5 εκατ. δολαρίων. Εκείνος δεν είναι συνεπής στις πληρωμές και το χειρόγραφο, με πάρα πολλές απώλειες σελίδων πλέον, επιστρέφει το 2002 στην Τσάκος. Το αγοράζει εντέλει το National Geographic, με σκοπό, δήθεν, να το διασώσει και να το προστατεύσει. Η πώληση γίνεται μέσω ενός ιδρύματος που η ίδια έχει συστήσει με τον δικηγόρο της, υπό την ονομασία Maecenas Foundation for Ancient Art.

Το National Geographic δηλώνει δημόσια ότι πλήρωσε $ 1.000.000 για τα δικαιώματα δημοσίευσης του παπύρου στο περιοδικό, ενώ ακολουθούν τα δικαιώματα από τις 2 τηλεταινίες και τα 2 βιβλία. Τα βιβλία είναι ένα με τα σπαράγματα του Ευαγγελίου κι ένα δεύτερο βιβλίο με την ιστορία του χειρόγραφου και τίτλο «Το χαμένο ευαγγέλιο». Σε αυτό γίνεται λεπτομερειακή εξιστόρηση της περιπλάνησης του Ευαγγελίου στα χέρια του κυκλώματος των αρχαιοπωλών, αλλά ο ρόλος της Τσάκος «εξαγνίζεται».

Ο δικηγόρος της Τσάκος, Μ. Ρομπέρτυ, και το Ίδρυμα του δηλώνουν ότι στη συνέχεια θα παραδώσουν το ιστορικό χειρόγραφο στο Κοπτικό Μουσείο του Καΐρου. Κάτι που δεν έχει γίνει… (οι πληροφορίες προέρχονται από έρευνα του Ανδρέα Αποστολίδη).

Εδώ και αρκετά χρόνια, η Τσάκος έχει κλείσει τη γκαλερί στην Ελβετία, από την οποία πωλούσε έργα τέχνης και αρχαιότητες.


Πηγή: Αντ. Καρατάσου, Liberal





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου