Το αποκαταστημένο βαπτιστήριο στον Καθεδρικό Ναό της Σιένα. [Credit: OPD] Το βαπτιστήριο του Καθεδρικού Ναού της Σιένα, φιλοτεχνημένο από το...
|
Το αποκαταστημένο βαπτιστήριο στον Καθεδρικό Ναό της Σιένα. [Credit: OPD]
|
Το βαπτιστήριο του Καθεδρικού Ναού της Σιένα, φιλοτεχνημένο από τους σημαντικότερους γλύπτες της Αναγέννησης, συμπεριλαμβανομένων των Donatello, Jacopo della Quercia και Lorenzo Ghiberti, είναι και πάλι σε δημόσια θέα μετά από τρία χρόνια διεξοδικών διαγνωστικών ερευνών και πρωτοποριακής συντήρησης.
Οι σύνθετες εργασίες πραγματοποιήθηκαν από ειδικούς της Όπερας και του Opificio delle Pietre Dure (OPD), του εργαστηρίου συντήρησης του καθεδρικού ναού, το οποίο συντηρεί και αποκαθιστά στοιχεία του συγκροτήματος του καθεδρικού ναού από τον 12ο αιώνα.
|
Το αποκαταστημένο βαπτιστήριο [Credit: OPD] |
Το βαπτιστήριο είναι κατασκευασμένο από λευκό μάρμαρο, επιχρυσωμένο μπρούντζο και σμαλτωμένο χαλκό και δημιουργήθηκε μεταξύ 1417 και 1431. Διαθέτει εξαγωνική λεκάνη με έξι επιχρυσωμένα χάλκινα ανάγλυφα που απεικονίζουν σκηνές από τη ζωή του Ιωάννη του Βαπτιστή σε κάθε πλευρά, ενώ ανάμεσά τους υπάρχουν επιχρυσωμένα χάλκινα αγάλματα των αρετών. Δύο από αυτά, η Πίστη και η Ελπίδα, φιλοτεχνήθηκαν από τον Donatello. Ο ίδιος δημιούργησε επίσης ένα από τα ανάγλυφα, «Το συμπόσιο του Ηρώδη». Ο Lorenzo Ghiberti, δημιουργός των εκπληκτικών χάλκινων ανάγλυφων στην πόρτα του Βαπτιστηρίου της Φλωρεντίας, φιλοτέχνησε τον πίνακα «Η Βάπτιση του Ιησού» και τη δυναμική σκηνή της «Σύλληψης του Ιωάννη του Βαπτιστή».
|
Η Σύλληψη του Ιωάννη του Βαπτιστή από τον Lorenzo Ghiberti μετά την αποκατάσταση. [Credit: OPD] |
|
Η Βάπτιση του Ιησού μετά τις εργασίες αποκατάστασης. [Credit: OPD]
|
|
Η Βάπτιση του Ιησού πριν από τις εργασίες αποκατάστασης. [Credit: OPD] |
Τα χάλκινα επιχρυσώθηκαν με ένα αμάλγαμα χρυσού και υδραργύρου, μια διαδικασία γνωστή ως επιχρύσωση με φωτιά. Είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στο αμαύρωμα και στην τριβή. Η ομάδα συντήρησης του OPD αφαίρεσε τα χάλκινα πάνελ και τα γλυπτά από τη λεκάνη για να τα αποκαταστήσει στο εργαστήριο. Τα μαρμάρινα στοιχεία αποκαταστάθηκαν επί τόπου και σχεδιάστηκε μια νέα δομή στήριξης για τα λίθινα στοιχεία ώστε να υπάρχει πρόσβαση στο πίσω μέρος των χάλκινων αντικειμένων στο μέλλον χωρίς να χρειάζεται να τα αποσυναρμολογήσουν.
Μέσα από τη λευκή μαρμάρινη λεκάνη υψώνεται μια μνημειακή σκηνή, επίσης από λευκό μάρμαρο, που στεφανώνεται από ένα λεπτό φανάρι με ένα γλυπτό του Ιωάννη του Βαπτιστή. Σχεδιάστηκε σε στυλ κλασικού ναού με τμηματικό τρούλο. Στολίζεται με μαρμάρινα γλυπτά πέντε Προφητών σε κόγχες, ένα από τα οποία είναι του Jacopo della Quercia. Η έκτη πλευρά διαθέτει μια επιχρυσωμένη χάλκινη πόρτα που απεικονίζει την «Παναγία με το παιδί» από τον Giovanni di Turino. Πάνω από αυτά υπήρχαν έξι χάλκινα πνεύματα. Μόνο τέσσερα σώζονται σήμερα, δύο από τον Donatello, δύο από τον Giovanni di Turino. Τα μάρμαρα ήταν αρχικά διακοσμημένα με πολύχρωμες μπλε και χρυσές ζωγραφισμένες λεπτομέρειες, μεγάλο μέρος των οποίων έχει διαβρωθεί. Ό,τι έχει απομείνει αναβίωσε με την αποκατάσταση.
|
Πολύχρωμο μάρμαρο. [Credit: OPD] |
|
«Ο Προφήτης» του Jacopo della Quercia κατά την διάρκεια της συντήρησης. [Credit: OPD] |
|
Η φιγούρα της Πίστης πριν την αποκατάσταση. [Credit: OPD] |
|
Η φιγούρα της Πίστης μετά την αποκατάσταση. [Credit: OPD]
|
|
«Η Γέννηση του Βαπτιστή» μετά την αποκατάσταση. [Credit: OPD]
|
|
«Η Γέννηση του Βαπτιστή» πριν την αποκατάσταση. [Credit: OPD]
|
Επειδή από τη φύση της η κρύπτη εκθέτει αυτά τα ανεκτίμητα έργα τέχνης σε συνεχή υγρασία που είναι το αντίθετο από τις ιδανικές συνθήκες συντήρησης, το OPD θα την παρακολουθεί στενά, με συνεχή περιβαλλοντική παρακολούθηση, ένα νέο σύστημα ελέγχου της υγρασίας και ενδελεχείς επιθεωρήσεις κάθε έξι μήνες. Αυτό θα επιτρέψει στους συντηρητές να εντοπίσουν άμεσα τυχόν σημάδια φθοράς και να λάβουν αντίμετρα προτού αρχίσει η ζημιά.
Πηγή: The History Blog
Δεν υπάρχουν σχόλια