Στην περιοχή της Αγοράς τοποθετεί ο Παυσανίας την κρήνη Καλλιρρόη. Από εδώ έπαιρναν νερό οι κόρες της πόλης για το γαμικό λουτρό τους. ...
Στην περιοχή της Αγοράς τοποθετεί ο Παυσανίας την κρήνη Καλλιρρόη. Από εδώ έπαιρναν νερό οι κόρες της πόλης για το γαμικό λουτρό τους. |
Μυσταγωγικές διαδρομές δίπλα σε ασφόδελους ανθισμένους και αμυγδαλιές που τόλμησαν να στολιστούν μέσα στου Μάρτη τα κρύα. Άλλος κόσμος, άλλος χώρος, η ματιά ακουμπά σε δέντρα και ουρανό. Νεοκλασικά, ακροκέραμα, μπαλκόνια που γλίτωσαν από την ασχήμια, μονοπάτια πολιτισμού. Μνήμες Ιστορίας.
Ξεναγός μας η Όλγα Δακουρά-Βογιατζόγλου, αρχαιολόγος της Α' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, υπεύθυνη του Αρχαιολογικού Χώρου Φιλοπάππου και μέλος του Τοπικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Πρωτοβάθμιας Δ/νσης Α' Αθήνας.
- Μαθήματα Ιστορίας;
«Η προσπάθειά μας είναι να φέρουμε τα σχολεία σε άμεση επαφή με τα μνημεία και όχι μόνο. Η αναγνώριση της ιστορικής τοπογραφίας, του τρόπου οργάνωσης της αρχαίας πόλης, αλλά και του συμβολισμού των μνημείων υπήρξαν ανέκαθεν οι στόχοι που επιδιώκονται στην επαφή μας με τα παιδιά. Από το 2012, τις περιοδικές ξεναγήσεις μας σε σχολεία τις οργανώσαμε πιλοτικά σε συνεργασία με το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης της Πρωτοβάθμιας Δ/νσης Α' Αθήνας σε ένα τοπικό δίκτυο διαδρομών με θέμα τον αρχαιολογικό χώρο Φιλοπάππου».
- Βιωματικές... διαδρομές;
«Οι διαδρομές μας έχουν τελικά σκοπό τη βιωματική προσέγγιση των παιδιών με τους αρχαιολογικούς χώρους, την ανάδειξη των τοπικών προβλημάτων, την επικοινωνία με άλλα σχολεία, τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού στα σχολεία, την οργάνωση δράσεων προστασίας του αστικού-φυσικού/πολιτιστικού περιβάλλοντος, την υιοθέτηση μνημείων και την ανάληψη δράσεων για την προβολή τους. Εν κατακλείδι, την ευαισθητοποίησή τους στην προστασία και ανάδειξη της αειφορικής διαχείρισης των αρχαιολογικών χώρων και την αναγνώριση της συμβολή τους στην καλύτερη ποιότητα ζωής των κατοίκων γύρω τους. Οι δράσεις του δικτύου αξιολογούνται και δημοσιοποιούνται από όλους τους μετέχοντες. Μελλοντικός στόχος είναι να διευρυνθεί και στα σχολεία της περιφέρειας, καθώς και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».
- Μόνο στου Φιλοπάππου;
«Η επιτυχία του προγράμματος οδήγησε στην ανάπτυξη του Δικτύου με ορίζοντα το 2013-2015 και περιλαμβάνει περιβαλλοντικές-πολιτιστικές διαδρομές στο Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας (Φιλοπάππου, Αρχαία Αγορά, Κεραμεικός, πεζόδρομος Δ. Αρεοπαγίτου, Ακαδημία Πλάτωνος, κ.λπ.)».
- Πώς οργανώνει ένα σχολείο μια ξενάγηση μαζί σας;
«Η επαφή μας με τα σχολεία του Δικτύου, και όχι μόνο, γίνεται με άμεση επικοινωνία και κλείσιμο ραντεβού στα τηλέφωνα 210-9240549, 210-9238747».
- Τι περιλαμβάνει η ξενάγηση;
«Η ξενάγηση για τους λόφους Φιλοπάππου περιλαμβάνει ένα πλέγμα διαδρομών, όπου θεματικά αναπτύσονται η οργάνωση των δήμων Μελίτης και Κοίλης με το χώρο της Εκκλησίας του Δήμου στην Πνύκα, την αρχαία οδό Κοίλη, τα τείχη, την ύδρευση κ.ά. Στόχος είναι να αναγνωριστεί η αρχαιολογική υπόσταση των λόφων Μουσών - Πνύκας - Νυμφών, που αποτελούν το βραχώδη σχηματισμό δυτικά της Ακρόπολης, ως ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον τμήμα του πολεοδομικού ιστού της αρχαίας πόλης».
- Και στην Πνύκα;
«Το βάρος εντοπίζεται στο λόφο της Πνύκας, όπου φιλοξενήθηκε η Εκκλησία του Δήμου στην οποία η συνέλευση των Αθηναίων με άμεσες δημοκρατικές διαδικασίες έλαβε τις σπουδαιότερες αποφάσεις για την τύχη της πόλης της Αθήνας».
- Με ποιους φορείς συνεργάζεστε;
«Το Τοπικό Δίκτυο με υπεύθυνη του Γραφείου Π.Ε. της Πρωτοβάθμιας Δ/νσης Α' Αθήνας, την κ.Μαρία Δημοπούλου, συνεργάζεται με τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, το Δήμο Αθηναίων, το ΚΠΕ Λαυρίου, το WWF, την Ορνιθολογική Εταιρεία, την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης κ.ά. Επιπλέον, η Εφορεία μας, με απώτερο στόχο τη μεταλαμπάδευση της αγάπης μας για την πολιτιστική κληρονομιά μας και τα έργα των ανθρώπων στη διαδρομή του χρόνου, είναι ανοιχτή σε συνεργασίες με σχολεία της περιφέρειας, δημόσια και ιδιωτικά, και με οργανωμένες ομάδες κοινού».
- Τα μέλη του Δικτύου;
«Συμμετέχουν σήμερα τα 31 σχολεία Πρωτοβάθμιας Δ/νσης Α' Αθήνας (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Ειδικό Σχολείο)».
Πηγή: Γ. Κιούσης, Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια